makthavare3

På spaning inför Almedalen

Vad blir den dominerande frågan i Almedalen i år? Och vad behöver du göra för att tränga igenom bruset i sociala medier? Det var några av frågeställningarna när Makthavare arrangerade sitt traditionella uppsnack, med Almega och Unionen som medarrangörer.

Själv så deltog jag i den första panelen, som fokuserade på digital opinionsbildning. Som medpanelister hade jag Jacob Lapidus från Unionen och Malin Thorson från UNF.

Egentligen så tycker jag det är ganska svårt att prata digitala medier enbart utifrån ett Almedalsperspektiv. Det blir lätt att man snöar in på tekniska diskussioner om olika verktyg (det finns exempelvis säkert aktörer som kommer försöka livesända via Periscope i år). Men ur ett större perspektiv är det ytterst marginella detaljer som knappast kommer att finnas med i historieböckerna när Almedalsveckan sammanfattas.

Väl på plats i Visby är det förstås svårt att tränga igenom bruset i sociala medier. Därför är det viktigaste jobbet att placera sig i målgruppens medvetande redan innan Almedalen. Att göra smarta PR-stunts eller andra extraordinära grejer kan förstås skapa snackisar, men då är fysiska aktiviteter betydligt mer effektiva än renodlat digitala. För på plats i Almedalen är det trots allt det fysiska mötet som är viktigast.

När det gällde trender så försökte jag istället göra det ur det större perspektivet och lyfte hur traditionella och sociala medier flyter ihop allt mer. Nu kan du till exempel ”följa” skribenter på såväl DN som SvDs sajter.

I den andra lite mer övergripande panelen deltog Ulf Lindberg för Almegas räkning, tillsammans med Åsa Märs från Unionen, Joakim Holmertz från Makthavare och Henrik Torehammar från Aftonbladet och Sveriges Radios podcast ”Det politiska spelet”. Ulf spådde bland annat att jobbintegrationen kommer att bli en av de stora frågorna i Almedalen i år.