alla-kom-almedalen

Foto: Gustav Wiel-Berggren

Almedalens hetaste seminarium om digital kommunikation?

Är alla kommunikatörer? Och vad händer med kommunikationen när alla ska kommunicera? Det var frågeställningen när vi hade bjudit in en panel bestående av en bred samling kunniga människor till Almegakupolen på fredagseftermiddagen. Intresset var rekordstort och seminariet trendade i hela Sverige på Twitter under åtta timmar.

Panelen bestod av Christina Hammer, grundare Hammer & Hanborg, Ehsan Fadakar, debattchef Aftonbladet, Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen, Nils von Heijne, Creative Director, Pronto och Mattias Rådström, Vice President Global Social Media & PR, Electrolux. Moderator var Almegas Alexandra Hernadi.

Personlig kommunikation är nödvändig om en organisation ska kunna tränga igenom bruset – det var något som både Ehsan och Nils lyfte fram som viktigt, då organisationer idag konkurrerar med våra vänner och bekanta om uppmärksamheten. Även Seher var inne på detta, då Rättviseförmedlingen har en tydlig strategi för hur de jobbar med sin tonalitet och tack vare det också vet vilka reaktioner de kommer att få på olika typer av innehåll.

Mattias poängterade att stora organisationer behöver vara betydligt mer snabbfotade än de är vana vid när det gäller digitala medier. Att ha beslutsvägar på flera år fungerar inte när landskapet snabbt förändras.

Christina nämnde, via Hammer & Hanborgs undersökning ”Kommunikatören” säljare, ekonomer och it-tekniker som yrkesgrupper som kan komma att bli mindre. Kommunikatören nämndes dock inte som ett av dessa yrken – och kanske kommer kommunikatörens roll istället bli ännu viktigare?

Se gärna seminariet i sin helhet nedan.

Seminariets hashtag #allakom fick verkligen dubbel betydelse. Det var helt fullsatt såväl i tältet som på den tillhörande uteplatsen med tv-skärm. Cirka 500 tweets postades på seminarietaggen #allakom, vilket omvärldsbevakarna på Notified under eftermiddagen uppmätte till dagens fjärde största ämnestagg i Almedalen under fredagen. Det borde göra seminariet till ett av veckans mest omtalade på ämnet digital kommunikation under Almedalsveckan.