kreativitet

”Hjärnkraft istället för järnkraft” – Kreativitet som tillväxtmotor

· · · ·
Av Alexandra Hernadi, 03 Jul 2014

I ett samtal om kreativa näringar diskuterade Viveca Sten, författare bakom böckerna om morden i Sandhamn, Linus Blomberg, grundare av dataspelsföretaget Avalanche studios, Lotta Mårdlind, AD på reklambyrån Garbergs, Ida Sjöstedt, designer och Johan Wester, ena halvan av humorduon Hipphipp och grundare av produktionsbolaget Anagram förutsättningarna för branschen.

Mod, glädje, passion, självförtroende är några av de ord som panelen använde för att beskriva vad kreativitet betyder för dem. I Sverige ses kreativitet som lite av en lek enligt Linus Blomberg medan USA är ett land som mer ser kreativa företag som vilken business som helst.

Viveca Sten tyckte att Sverigebilden förändrats, det handlar inte längre om bilden av den svenska industrin, Sverigebilden sätts allt mer av de kreativa näringarna, deckare, dataspel och Zlatan.

Se hela seminariet nedan.