vbk-2013

Viktor Barth-Kron om Almedalen 2014

· · ·
Av Markus Welin, 21 Maj 2014

För fjärde året i rad så utser Bloggplats H12 Årets Almedalsbloggare under Almedalsveckan. 2013 gick priset till Viktor Barth-Kron, en bloggare och numera även journalist som etablerat sig som en av Sveriges vassaste digitala opinionsbildare de senaste åren. Vi passade på att ställa några frågor till Viktor inför årets upplaga.

Du fick priset förra året inte enbart för din blogg, utan för din digitala bevakning som helhet. Hur har den digitala utvecklingen förändrat ditt sätt att arbeta?
– Den har nog inte förändrat det så mycket, snarare format det från början. Jag kom från en digital bakgrund och mitt bloggande kring förra valet blev ”inkörsporten” till DN, så det har för mig snarare handlat om motsatsen – att försöka översätta det digitala formatet till något som också funkar i papperstidning. Men självklart har utvecklingen på det digitala området påverkat hur jag jobbar även där. En blogg i dag funkar inte som en blogg gjorde 2010. Med delningsläsandet är begreppet blogg egentligen mest relevant som teknisk publiceringsform och redaktionell samlingsplats, snarare än som något läsaren tänker på och förhåller sig till. Varje bit innehåll måste sälja sig själv, det finns inte längre någon poäng med utfyllnadsinlägg i syfte att ”hålla trafiken uppe”. I det stora hela är det en bra sak, det gör att vi innehållsproducenter kan koncentrera oss på att göra färre men bättre saker.

I år är det ju ”Supervalår”. På vilket sätt tror du det påverkar den politiska opinionsbildningen under årets Almedalsvecka?
– För det första kommer det förstås att bli mer av den på alla höjder och bredder. Sedan tror jag att givet hur opinionsläget ser ut så kommer opinionsbildningen i långt högre grad än tidigare inrikta sig på att påverka de rödgröna partiernas inställning i olika frågor. Tidigare har man velat få den sittande regeringen att göra ditten eller datten, nu ser vi ut att vara några månader från en ny regering.

Vad skulle du vilja se mer respektive mindre av från aktörer i Almedalen i år?
– En generell sak som jag har svårt att släppa är hur dumt det är att alla ska göra allt på samma dagar. Genom något slags kollektivt cirkelresonemang har man kommit fram till att eftersom ”alla” är där söndag-onsdag så måste man ha sin egen sak då, vilket leder till en otrolig snedfördelning av veckoprogrammet. Sedan när det blir torsdag eftermiddag, fredag, lördag och söndag är det bara vi reportrar, tyska turister och Centerpartiet kvar i stan. Det där kanske fungerade för ett antal år sedan, när veckan var mindre, men nu blir det överbelamrat kaos. Jag har väldigt svårt att förstå den som bokade in den 529:e programpunkten på tisdagen.

Har du några råd till alla som vill nå ut med sitt budskap?
– Bortsett från det tidigare nämnda: Först bör man fundera noga på vad man menar med att ”nå ut”. Vill man nå politiker, offentliga tjänstemän eller pr-branschen direkt så erbjuder Almedalsveckan förstås en svårslagen densitet, men om det är ett brett medialt genomslag man söker så är nog samtliga andra veckor på året bättre. Rapporteringen är i regel mycket planerad och utrymmet för saker vid sidan av det rent partipolitiska är minimalt, liksom journalisternas tid. Många skulle nog hålla med om att veckan redan är överbevakad i ett riksmedialt perspektiv.

Till sist – hur ska du själv toppa förra året?
– Inte helt spikat än, men eftersom det inte går att toppa en förstaplats är jag skeptisk till om en blogg till verkligen är en bra idé. Jag misstänker att mitt nya tv-program ”Viktors val” kommer att ha med saken att göra.