digitala-opinionsbildare-2013

Twitter ett måste för digitala opinionsbildare

Vad kan du inte vara utan som digital opinionsbildare idag? Framförallt Twitter, mycket på grund av att det har blivit ett populärt verktyg för journalister. Det var en av slutsatserna som panelen på Almegas kommunikationsseminarium ”Hur jobbar de bästa opinionsbildarna på nätet?” på fredagseftermiddagen.

Intresset var rekordstort för seminariet, som arrangerades under populära Bloggplats H12:s flagg. Tältet var proppfullt, folk satt på golvet framför läktaren och många följde även seminariet via en tv-skärm i förtältet. Flera representanter från traditionell media var också på plats.

Panelen, bestående av Martina Lind (Nordic Public Affairs), Brit Stakston (JMW), Hampus Brynolf (Twittercensus) och Matti Palm (Greenhill Relations), var eniga om att Twitter i princip är ett måste för digitala opinionsbildare idag.

Något som också lyftes fram var vikten av ambassadörer av kött och blod, då det är enklare att skapa engagemang via individer som går att indentifiera sig med än via organisationers officiella närvaro i sociala medier.

Se gärna seminariet i sin helhet nedan, eller läs några av mina slutsatser om det på min egen blogg.