Det gör ont när knoppar brista

De svenska tigrarna

I dikten heter det att det gör ont när knoppar brista. Och det gäller inte bara i naturen på våren, utan även i näringslivet när det nya bryter fram.

Det är det som sker nu. Nya branscher, nya idéer och nya företag växer fram och förändrar sådant som varit invant.

Vilket gör det obekvämt för dem som utmanas;  politiker som varit vana vid att själva styra och ställa över hur vården ska organiseras, blir utmanade då patienterna själva får välja vårdleverantör. Apoteket bestämmer sig för att bli vassare då marknaden avregleras och läkemedel får säljas på Ica och Statoil. Den kommunala skolan tvingar att ställa sig på tå för att attrahera elever, i konkurrens med nya friskolor.

Skivhandlarna får det tufft när de flesta väljer att hämta sin favoritmusik på nätet. Facket tvingas fundera över sin roll när bemanningsbranschen har kollektivavtal och schyssta villkor. Finansministern vrider på sig när folk vill ha RUT-avdrag på fler områden än städning. Kvällstidningarna gör skandal av att föräldrar köper in läxhjälp och utbildning i hemmet. Klassiska, svenska industriföretag  börjar definiera sig själva som tjänsteföretag. Regeringen blir tvungen att göra expertskatten enklare, så att svenska kunskapsföretag ska kunna locka till sig utländsk kompetens. Och då gör det lite ont.

Det här är tecken på något bra. På att det sker utveckling, förnyelse och tillväxt. Att det växer fram företag som gör människors liv bättre, skapar fler och jobb och tryggar välfärden. Där vissa ser krockar och problem, kan man istället se en innovativ tjänstesektor.

I Almegas näringspolitiska program presenterar vi våra idéer för ett näringsliv som växer och vars ledstjärna är innovation.