Folkbildning för integritet?

· ·
Av Gästbloggare, 04 Jul 2012

Eget engagemang, det är så din integritet värnas i sociala medier. Det blev kontentan i eftermiddagens spännande och bitvis ganska precis engagerat hetsiga seminare om personlig integritet i sociala medier. En stark panel diskuterade, innehållande bland andra två forskare, en Google-representant och en Emma Opassande.

Att utvecklingen av internet gått oerhört snabbt, tjusigt uttryckt av Jakob Dalunde som ”från torg till galleria”, får tolkas som en av orsakerna till att vi står där vi gör idag. Föräldrar är okonkretiserat oroliga för vad deras barn gör på nätet, och panelen var överens om att de som lagstiftar inte har tillräcklig kunskap om vad sociala medier egentligen är.

Men visst är det som forskaren Nina Wormbs säger, oron för nya medier är inget nytt. På åttitalet oroade man sig till exempel för Motorsågsmassakern och videovåld, och det har ju inte urartat i katastrof med det. Precis som små barn förstår att även fast Tom&Jerry slår varandra i huvudet hela tiden med stekpannor kan man inte göra så på bästisen, och så vidare. På samma sätt gör, enligt forskning, dagens tonåringar överväganden om vad de lägger ut på nätet. Och där kan kanske barn och vuxna lära av varandra? Ren kunskap om plattformarna i utbyte mot långsiktigheten i livet?

Summan av kardemumman blev att folk måste själva ta ansvar, engagera sig och ta kontroll själva. Var transparent – berätta din egen historia – och använd inte plattformar som du inte litar på. Då spelar det kanske lite mindre roll att man kan tolka ordet ”integritet” lite som man vill? Och kanske ska i ansvaret hos de sociala medierna ligga att ha kontrakt med användarna, inte bara svårtolkade policys?

Uppdaterat: Med i panelen var Jakop Dalunde, FORES,  Dhavyd Vanderlei, KTH, Nina Wormbs, KTH, bloggaren Emma Marie Andersson och David Mothander, Google. Moderator var Joakim Jardenberg.

Gästbloggare: Cecilia Malmström, pressinformatör Almega