Jonas Milton om sociala medier


Av Karin Bäcklund, 09 Maj 2012

Jonas Milton svarar på frågor om sociala medier

Fler och fler organisationer och företag blir aktiva i sociala medier, men det finns fortfarande de som inte vågar ta steget ut. Här svarar Jonas Milton på frågor om Almegas närvaro och erfarenheter i de nya medierna.

Beskriv dig själv i en tweet (max 140 tecken)!

Brinner för företagarfrågor och särskilt för tjänsteföretagen. Skåning, tillika mycket idrottsintresserad. 

Vilka sociala medier använder du privat?

De flesta! 

Vad betyder sociala medier för Almega?

Vi satsar ganska mycket på sociala medier. Det är ett bra sätt att få tillstånd diskussion för frågor som är viktiga för våra företag. Dessutom är det ett utmärkt sätt att skapa relationer med bloggare och andra aktiva som är intresserade av våra frågor.

Hur länge har ni varit aktiva?

Almega har varit aktiva i sociala medier sedan 2009, i drygt tre år. Vi har i dagsläget fem bloggar, några twitterkonton, flera facebooksidor, vi livesänder många av våra seminarier via Bambuser bland annat. Vi försöker hela tiden att hänga med i utvecklingen och hitta på nya spännande saker. Nästa vecka lanserar vi till exempel ett projekt tillsammans med ett fackförbund.

Kände du dig osäker på att det var rätt att satsa på en närvaro i sociala medier?

Tvärtom. Och våra erfarenheter hittills har varit mycket positiva.

Hur resonerade du innan du började blogga?

 Jag funderade inte särskilt länge på detta. Det var ett naturligt steg att ta.

Många företag är oroliga att öppna upp för kommentarer på facebook och twitter. Vad har du för råd till dem?

I sociala medier stöter man naturligtvis på åsikter man helst skulle vilja undvika, men genom att tänkta efter innan man gör inlägg och genom att vara strategisk kan man undvika de värsta fallgroparna. Man får ju heller inte glömma att åsikter förekommer i sociala medier även om vi inte vi funnits på plats, och nu kan vi i alla fall bemöta dem.

Har du något tips till organisationer och företag som tvekar?

Se till att ha någon som håller samman satsningen. Det behövs någon som ser till att jobbet blir gjort och som håller kolla på vad som diskuteras i de sociala medierna.

Vem av dina kollegor inom arbetsgivarbranschen är bäst på sociala medier?

Vice vd på Svenskt Näringsliv, LG Johansson är duktig!

Vilken organisation saknar du i sociala medier?

Jag tycker att många av mina kollegor på andra arbetsgivarförbund bör aktivera sig mer. 

Vem är din drömvän på facebook?

Groucho Marx!

// Karin Bäcklund