Kreativitet är det nya stålet

·
Av Teresa Jonek, 02 Apr 2012

Kreativitet är det nya stålet

Chefredaktör Pontus Schultz på tidningen Veckans Affärer har under hösten och våren belyst näringslivets omvandling och kunskaps- och tjänsteinnehållets ökande betydelse för svensk ekonomi.

Det hela startade i Almedalen förra året då Pontus var inbjuden att diskutera frågan Varför väljer unga bort industrin? Pontus dristade sig till att säga att vi rör oss in i en kunskapsbaserad ekonomi, där värden skapas genom hjärnor och kreativitet snarar än muskler och produktion.

Då tog det tydligen hus i helsicke och Jan-Åke Jonsson, fd vd Saab, och Stefan Löfven, då metallordförande, hade farit i taket. Pontus började grubbla på varför det var så upprörande och satte igång B2B Conversations– en thinktank kring frågorna.

I onsdags lanserade de så till slut antologi Kreativitet är det nya stålet med ett antal författare. Eftersom jag skrivit en artikel i denna så var jag med pratade kompetensbehov, nya sätt att bedriva affärer och bedriva innovationsarbete. Det var riktigt kul. Publiken var en salig blandning av politiker och folk från olika branscher.

Jan Scherman, vice vd för Bonnier Broadcasting, gjorde ett inlägg där han förundrades över politikernas, såväl som medias, hanterande av Saabs nedläggning av personbilstillverkningen. Han menade att 2-3 år och otaliga summor pengar gick förlorade pga feghet och vanans makt.

Veckans Affärer kommer att fortsätta diskussionen om kunskapssamhällets frammarsch och vad som krävs för att företagen fortsättningsvis ska välja att investera i vårt land.

Bra initiativ och jag ser fram emot fortsättningen!