Vett och etikett på jobbet


Av Marie Silfverstolpe, 09 Sep 2011

Läste just i tidningen Arbetsliv, Prevents tidning, en artikel med en intervju med Magdalena Ribbing. I många år har hon i DN skrivit om vett och etikett i sällskapslivet. Det flesta råd som hon gett är helt enkelt sunt förnuft eller självklarheter men det blir alltid tydligare när det sätts på pränt.

Nu har hon skrivit en bok om vett och etikett på arbetsplatsen. Återigen till synes självklara regler, i vart fall för en 60-åring som jag,  som fick hyfs med modersmjölken. Men för alla är det inte självklart att kaffekoppen ska in i diskmaskinen eller att man försöker sänka rösten i samtal i ett kontorslandskap.

För att underlätta samarbetet på arbetsplatser, minska frustrationer och mobbning som kan leda till samarbetssvårigheter och därmed sammanhängande problem finns det nog skäl att tala om vett och etikett på jobbet också. Att som arbetsgivare ha tydliga riktlinjer för vad som gäller underlättar i dessa sammanhang.