Kör mjölken!

· · ·
Av Gästbloggare, 04 Jul 2011

Plötsligt gick alla lydigt ut ur seminarietältet för att få in mer luft och svalka. Bloggplats H12:s första seminarium Opinionsbildare på egna ben fick ett abrupt och aningens ironiskt avslut när moderatorn Martina Lind svimmade i det sommarvarma  tältet. Efter en stund kom Martina på benen, och vi önskar henne givetvis ett snabbt tillpiggnande så vi får se henne i Almedalen under resten av veckan.

Innan den olycksaliga incidenten hann i alla fall seminariedeltagarna,  Jocke Jardenberg, Mindpark,  Sakine Madon, redaktör Newsmill, Fredrik Antonsson aka Tokmoderaten, Ali Esbati, (V), och Stina Morian, YouGov, prata lite om opinionsbildning, och vad som krävs för att lyckas.  Jocke Jardenberg varnade för att fastna i listor och glömma frågan, och vikten av att kunna vara både snabb och genomarbetad. Sakine Madons tips är enkelt och fundamentalt – försök! Och vet vad du vill säga, varför och hur. Stina Morian fyllde på med att man måste veta vem man vill påverka och ha en bild av vem man vill kommunicera med

Drivkraft och uthållighet tillsammans med frågor man brinner för är nyckeln till framgång för opinionsbildare utanför de etablerade medierna, det var alla överens om. Drivkraften kan se olika ut – Ali Esbatis starkaste drivkraft är ilska, och Tokmoderatens att för egen del provocera.

– Man kan inte lyckas på att bara vilja synas, sa Jocke Jardenberg, man måste hela tiden orka köra mjölken.

Läs också vad Emanuel Karlsten och Cecilia von Schvedin skriver om seminariet.

Gästbloggare: Cecilia Malmström, pressinformatör Almega