Vem vinner slaget om webben?


Av Stefan Koskinen, 11 Mar 2011

Så har vi formulerat den spännande rubriken till den paneldiskussion som Almegas Göteborgskontoranordnar kvällen den 24 mars. Deltar gör Sveriges Radios vd Mats Svegfors, GP:s chefredaktör Jonathan Falck, TV4 Sveriges redaktionschef Josefin Ziegler, och universitetslektor Marie Grusell som är medieforskare vid Göteborgs universitet.

Men rubriken kunde lika gärna formuleras som ”Kommer de etablerade medierna att överleva den digitala omställningen?” Eller kanske skulle rubriken vara ”Måste de etablerade medierna hitta helt nya former att samarbeta och samverka för att behålla sin ställning som nyhetsförmedlare?”

Men egentligen är utmaningen mycket större än så. För teknikens helt nya möjligheter och det faktum att unga världen över inte bara nöjer sig med att vara mottagare av nyheter, det ställer allt på ända. För såväl journalisten, journalistiken som för medieföretagen gäller nya krav och villkor. Och det är oavsett om det handlar om Blondinbellas blogg eller en ung twittrande man i Tripoli.

Ytterst är det både en demokratisk utmaning och möjlighet till fördjupad demokrati. Därför ser jag framemot en spännande diskussion kvällen den 24 mars på Restaurang Palace, Södra Hamngatan 2 i Göteborg. Om du som bloggare vill delta kan du anmäla dig här