Nya handelsverktyg på EU:s inre marknad

· ·
Av Cemille Üstün, 22 Okt 2010

EUGO och SOLVIT är två namn att lägga på minnet som företagare som ser EU som sin hemmamarknad. Två förträffliga initiativ som bara kan bli bättre om medlemsländerna inser deras potential och fulländar dem. EUGO är elektroniska kontaktpunkter för tjänsteföretag som vill etablera sig i andra EU-länder eller bara tillfälligt sälja sina tjänster i ett annat EU-land. SOLVIT är en kontakt för de företag som stöter på problem i sina kontakter med myndigheter i andra EU-länder.

Igår fick Almega besök av representanter från Kommerskollegium som informerade om de nya verktygen, eftersom det verkligen är intressant kunskap för våra medlemsföretag. Men som tyvärr inte ger några rubriker i media. Jag funderade på varför det är så svårt att få ut informationen till företag om detta, tills jag slog upp Olle Ludvigssons debattartikel i DN.

Ludvigsson och jag har troligtvis olika åsikter om många frågor i sak, men jag är rörande överens med honom om att rapporteringen från EU är under all kritik. Det är lätt att göra sig lustig över EU-administrationen och de beslut som fattas. Och visst är det kul, ibland galet, men för att inte hamna i nejsägeri och sarkasmer så måste även de goda initiativen lyftas fram. Och som en svensk diplomat uttryckte det, i EU är Sverige extremt, frihandelstänkande, liberalt och slåss för frågor om till exempel jämställdhet, transparens och miljö på ett sätt som inte tidigare skådats i Europeisk politik. Om ett förslag som passerat EU-administrationen där 27 viljor ska sammanlänkas passar Sverige som hand i handske så måste något vara helt galet för de övriga 26. Så, som Ludvigsson påpekar ett visst mått av ödmjukhet inför vad EU faktiskt åstadkommer kan vara på sin plats.

Ett steg på vägen är att surfa in på verksamt.se, som är den svenska EUGO, och SOLVIT för att dra nytta av den information som finns där. SOLVIT på svenska finns också.